“En minä tiedä siitä mitään. Olen aina ollut vain täällä portilla.”
PORTTI on tarina portinvartijasta, joka huomaa päätyneensä osaksi fasistista diktatuuria ja sen väkivaltakoneistoa. Miten tässä näin kävi? Vartija on ollut ahkera ja ihan tavallinen työntekijä niin kauan kuin muistaa. Ja perheen sähkötkin täytyy jotenkin maksaa. Mitä sellaista Tehtaalla tapahtui, josta hän ei tiennyt?
Esineteatterin, valon, äänen ja yhden näyttelijän kerrontana etenevä esitys käsittelee erään nimettömän kansanmurhan rakentumista 10 vaiheen kautta. Propaganda eskaloituu nopeammin kuin päähenkilömme tajuaakaan. Myös katsojat jaetaan kahteen leiriin, eri puolille Tehtaan porttia. Mistä löytäisimme itsemme vastaavassa tilanteessa: eri puolilta aitaa, vaiko kenties vartioimasta porttia?
Yhteiskunnallisesti jopa liiankin ajankohtainen teos on saanut kaikuja niin Armenian kansanmurhasta, Holodomorista, Holokaustista, Gazan kriisistä, Ukrainan sodasta kuin Kiinan uiguurien kohtelusta. Sen vinksahtanut ja rujo visuaalinen maailma ammentaa Industrial-estetiikasta, pahvilaatikoista, teatterien valotekniikasta, metalliverkoista, totalitaristisesta propagandasta sekä Laibach-yhtyeen konserteista ja musiikkivideoista.
Turkulainen Kosmos Collective on tuore visuaalisen teatterin ryhmä, joka pureutuu esityksissään ajankohtaisiin sekä ajattomiin aiheisiin mytologioiden, science fictionin, nukketeatterin, audiovisuaalisuuden ja poikkitaiteellisuuden kautta.
THE GATE is a story about a guard who realizes they have become part of a fascist dictatorship and its machinery of violence. How did this happen? The guard has been a diligent and ordinary worker for as long as they can remember. And somehow, the family’s electricity bill needs to be paid. What happened at the Factory that they didn’t know about?
The performance, narrated through object theatre, light, sound, and a single actor, explores the development of an unnamed genocide in ten stages. Propaganda escalates faster than our protagonist can realize. The audience is also divided into two camps, on different sides of the Factory gate. Where would we find ourselves in a similar situation: on different sides of the fence, or perhaps guarding the gate?