KOM_uusi_lapsuus_juliste_kuva_2_web

18.2.–7.3.2021 (striimiesitys)
Ruusu Haarla & Seidi Haarla
Uusi Lapsuus

Teatterilla: 26.–30.7.

Uusi Lapsuus on kahden siskoksen yhdessä käsikirjoittama ja esittämä autofktiivinen näytelmä, jossa traumoille ja väkivallalle menetetty lapsuus yritetään löytää uudelleen. Esityksessä etsitään kadotettua minuutta, sisaruutta, rauhaa, viattomuuden ja kauneuden kokemusta, hyödyntäen eri tyylilajeja psykologisesta realismista fantasiaan, nukketeatteriin ja räp-lyriikkaan. Voiko trauman rekonstruoida? Voiko sillä leikkiä? Voiko sitä rakentaa? Voiko siitä leikistä tulla osa minua, uusi lapsuus?

Traumaattinen lapsuus, ja oikeastaan lapsuus ylipäätään on tabu. Jos lapsuudesta puhutaan, siitä on puhuttava sovinnollisesti, jonain menneenä aikana. Mitä me menetämme kun me jätämme lapsuuden taaksemme? Minne kaikki se kipu, viha ja viattomuus kätketään? Omiin lapsiin, toisiimme, kaukaisiin haaveisiin ja kauhukuviin?

Autofktio on kirjallisuutta, tai teatteria, jossa tekijä/tekijät itse esiintyvät teoksen- sa päähenkilöinä. Autofiktiossa teoksen tapahtumat perustuvat tekijöiden oman elämän tositapahtumiin, mutta eivät väitä noudattavansa niitä orjallisesti.

Koronarajoitusten johdosta esitys toteutetaan livestriiminä, joka on katsottavissa ensi-illasta aina 7.3. saakka.

Teokselle avataan neljä live-esitystä TEHDAS Teatteriin heinäkuulle 2021:
ma 26.7. / ti 27.7. / to 29.7. / pe 30.7. klo 19.
Peruuntuneisiin esityksiin ostetut liput siirtyvät heinäkuun esityksiin. Ostetut liput voi halutessaan myös vaihtaa striimin katseluoikeuteen/lahjakorttiin. Rahat on myös mahdollista saada takaisin. Tiketti on yhteydessä lipun jo ostaneisiin ja varanneisiin. Heinäkuun esitykset avautuvat pikapuolin myyntiin.

Uusi lapsuus on KOM-Teatterin ja TEHDAS Teatterin yhteistuotanto.

Katso myös striimattu Uusi Lapsuus keskustelutilaisuus Video osiosta: https://www.tehdasteatteri.fi/tehdas_live/uusi-lapsuus-keskustelu/

POIMINTOJA UUSI LAPSUUS-KRITIIKEISTÄ 2020

”Esityksessä on voimakas, veitsenterällä liikkuva tunnelataus, ja esiintyjien läsnäolo on emotionaalisesti väkevää. (…) Uusi Lapsuus herättelee rankkuudestaan huolimatta myös toivoa, jota ammennetaan ennen kaikkea siskoudesta sekä rakkaudesta. Rakkaus voi parantaa, jos antaa sille tilan ja riittävän ajan.”

  • Demokraatti 6.11.2020

”Uusi lapsuus ei kuitenkaan ole mitään traumojen ja perhetragedian toimijoiden keittiöpsykologisointia, vaan yritys löytää lapsen totuus. (…) Esityksessä on myös sovintoa. Kuten isä kauniissa kirjeessään tyttärilleen toteaa: siinä on jotain samaa kuin Beckettin näytelmässä Godot (Huomenna hän tulee). On kahden Godotia odottavan kulkurin hattu ja kenkä, niitä veivataan edestakaisin, ja jäljelle jää vain nykyhetken absurdius.”

  • HS 28.10.2020

”[D]et är urstark teater, brännande relevant, ful och vacker, som säkert hade förlorat konstnärligt på ett mer utslätande grepp. Även om tonen inte är försonande är pjäsen heller inte helt förenklande. (…) Föreställningen är ångestfylld med stundvis också dråplig. Den ger mig hög puls, gör att masken känns som en munkavle och att jag bara vill titta bort. Med andra ord just precis så mäktig som teater ska vara.”

  • HBL 30.10.2020

”[Se] on väkivahvaa teatteria, polttavan tärkeää, rumaa ja kaunista, joka olisi varmasti menettänyt taiteellisuuttaan miedommalla otteella. (…) Esitys on ahdistunut, mutta hetkittäin myös hulvaton. Se saa sykkeeni nousemaan, saa maskin tuntumaan suukapulalta ja että haluan katsoa vain pois. Toisin sanoin se on täsmälleen niin voimakasta kuin teatterin kuuluu olla.”

  • HBL 30.10.2020

”Uusi lapsuus on kuitenkin mielenkiintoisella tavalla ambivalentti. Siinä on läsnä myös toiselle altistuvan itsen ääni, joka kyseenalaistaa omaa toimintaansa. (…) Sisyfoksen myytissä Sisyfos oli tuomittu ikuisesti vierittämään kivenlohkaretta ylös vuoren harjalle, josta lohkare kerta toisensa jälkeen vyöryy alas. Uudessa lapsuudessa Ruusu toteaa itse auttavansa kivenlohkareita putoamaan niitä irti kampeamalla. Näissä monologeissa liikutaan nimenomaan tunnustuksessa, julman selvänäköisessä itsereflektiossa – niiden kautta kosketusvoima kirjallisuutena ja esityksenä kasvaa.”

  • Hanna Helavuori 12.12.2020

”En oikeastaan katsele esitystä, koen sen. Omat tunteet tekevät esityksestä ”totta”, mutta tiedän seuraavani vähintäänkin kohotettua realismia, jossa taitavasti dramatisoidut, vahvat tekstit ja ilmeikkäästi kuvallistetut kohtaukset seuraavat hyvin jaksotettuina toisiaan. (…) Seidi ja Ruusu Haarlan kehollistetussa, katsojan armoille asettuvassa esitystavassa yksityinen muuntuu yleisesti koetuksi ja huomaan miettiväni, miten he voivat tietää miltä minustakin on joskus tuntunut, siinä ihan erilaisessa perheessä.”

  • Teatteri & Tanssi 17.12.2020

Esitykset:

to 18.2. klo 19
ma 26.7. klo 19
ti 27.7. klo 19
to 29.7. klo 19
pe 30.7. klo 19

TYÖRYHMÄ:

Teksti ja näyttämöllä:
Ruusu Haarla ja Seidi Haarla

Dramaturgia ja ohjaus:
Ruusu Haarla

Apulaisohjaus:
Seidi Haarla

Nukkesuunnittelu ja -rakennus:
Heini Maaranen

Lavastussuunnittelu:
Ruusu Haarla ja Fabian Nyberg
Pukusuunnittelu:
Ruusu Haarla ja Seidi Haarla
Äänisuunnittelu:
Ruusu Haarla ja Antti Kemppainen
Videosuunnittelu ja toteutus:
Ruusu Haarla

Tulossa Elokuussa 2021
Huoneiden kirja

Elokuussa 2021 satapäinen taiteilijajoukko muuttaa Huoneiden kirja -suurteoksellaan labyrinttimaisen autiotalon ennenkokemattomaksi elämykseksi. Immersiiviseen eli upottavaan,…
Close Menu