Full Measures on trio nukketeatteritaiteilijalle, tanssijalle ja mittatikulle. Se on omintakeisen visuaalinen, mittafyysinen ja mittasuhteiltaan kunnianhimoinen tilinteko ihmiskunnan mittaamisen pakkomielteestä.
Kännykät taskussamme mittaavat alati kulkemamme askeleet, kapuamamme kerrokset ja sängyssä viettämämme tunnit – mutta mitä varten? Mittaammeko elämäämme elääksemme paremmin, vai ovatko roolit vaihtuneet – elämmekö enää vain mitataksemme entistä tehokkaammin? Kun numeroilla ja mittaustuloksilla ei ole enää yhteyttä todellisuuteen, millainen maailma niiden välityksellä hahmottuu?
Esineteatteri (eng. object theatre) on teatterin muoto, jossa esineitä käytetään tarinan hahmoina tai pyritään kartoittamaan ja hyödyntämään valitulle esineelle tyypillisiä, liikkeellisiä ja fyysisiä ominaisuuksia. Full Measures keskittyy näistä jälkimmäiseen. Esityksessä näyttämöllä nähdään esiintyjien lisäksi lukematon määrä nivelmittoja. Lapsuuden leikeistäkin tutuista mitoista muodostuu alati muuttuva toiminnallinen skenografia, jonka kuvakielen teos vie äärimmilleen.
Kansainvälisesti palkittu turkulainen ensemble Falke-Lindgren-Nybom-Forsman yhdistää tässä teoksessa voimansa Telavivilaisen ohjaajan Idit Hermanin kanssa ja laajentaa jälleen esineteatterin rajoja epätavanomaisia tekniikoita hyödyntäen.
Full Measures on Tehdas Teatterin ja Grus Grus Teatterin yhteistuotanto, ja sai ensi-iltansa Tehdas Teatterissa vuonna 2019. Esitystä on sittemmin työstetty eteenpäin ja esitetty myös ulkomailla. Tehdas Teatteriin esitys palaa osana Grus Grus Teatterin Henkinen lentokenttä -festivaalia.
”Falke ja Lindgren löytävät nivelmitan liikeominaisuudet oivaltavasti. Heidän ruumiinkieli ja mimiikka on millintarkka, ilmaisuvoimaista ja taidokasta.”
Jouko Grönholm, Turun Sanomat
”Katsojaa naurattaa, eikä ehkä vähiten siksi, että mittaviidakosta löytää myös oman itsensä. Full Measures on viihdyttävä ja pelkästään Falken ja Lindgrenin kekseliäisyys ja ilmaisutaito jo näkemisen arvoista. Yhdessä Jarkko Forsmanin valosuunnittelun, Niklas Bertel Nybomin äänimaailman sekä tarinankerrontaan taivuteltujen nivelmittojen kanssa Full Measures tarjoaa nimensä mukaisesti täysipainoisen illan.”
Yökukkujan sekalaiset
”Mittatikku on lahjomaton millintarkuudessaan; siksi nerokasta on käyttää sitä hahmona – toimijana tämän tyyppisessä esineteatterissa. (…) Pelkästään Falken ja Lindgrenin taituruus näyttämöllä on kokemus; mikään ei saa mennä väärin, kaikki otteet, kaikki siirrot tulee suorittaa esityksen mittaaman ajan puitteissa. Asetelma on ajatuksia herättävä.”
Ann-Christine Snickars, Åbo Underrättelser
In English
THE SHOW FULL MEASURES INVENTIVELY USES OBJECT MANIPULATION AND CONTEMPORARY DANCE TECHNIQUES TO CREATE A VISUALLY OUTSTANDING LIVE STORYTELLING.
The performance Full Measures was created during the autumn of 2019. Livsmedlet theatre duo has been already for several years gaining experience in artistic research work with different techniques of object based stage animation. This time, a new concept was developed: a trio for puppet artist, dancer and measure sticks. Full Measures is a visual and proportionally ambitious account on mankind’s obsession of measuring. Using unconventional techniques, we expand the boundaries and possibilities of object theatre.
The show begins in a simple yet enigmatic setting: a random meeting between two people in a bizarre world made entirely of measures. In an attempt to establish a human contact, the couple finds itself trapped in communication that revolves only around measuring oneself and the world. Soon the space around them transforms into a surreal jungle of measures, as everything turns into numbers, averages and percents.
The obsession for measuring everything plagues our modern society and reaches insane absurdities. Measuring has become an integral part of our existence. What happens to our world when also the unmeasurable is forced into counting units? Do we still measure to improve our lives, or have the roles changed – do we now live to measure more effectively?
“The folding rule is unmistakable in its millimeter precision, so it is brilliant to use it as the agent in this form of object theatre”
Ann-Christine Snickars, Åbo Underrättelser
“Ishmael Falke and Sandrina Lindgren discover the movement qualities of the folding rules with fine distinction (…) their characters do with this object just about everything possible.”
Jouko Grönholm, Turun Sanomat