Kuva: Noora Salmi

27.1.–26.2.
Supermallit
– ruumiillinen oratorio

Esityksen sisältö: Pelastus on jakamista. 
Esityksen muoto: Ruumiillinen oratorio. 
Esityksen taustalla oleva klassikko: Karamazovin veljekset. 
Esityksen hinta: hirvittävä. 
Esityksen pyrkimys ja päämäärä: olentojen välinen arvokkuus.

Supermallit leikkii Dostojevskin klassikkoteoksella. Esitys on tulevaisuuden muotinäytös, jolle Karamazovin veljekset toimii mallistona. Catwalkin ympärille ruumiillistuvassa mahdottomassa komediassa glitter kohtaa vallankumousta edeltävän venäläisen maailman. Riemulla kohti polyfoniaa sukeltavan oratorion instrumenttina toimivat ihmiskehot.

Olomuodoltaan esitys pakenee vakiintuneita ja yksiselitteisiä käsitteitä. Hajoamisen ja uudelleen kokoamisen teemoja yllään kantava ja pois riisuva oratorio on yksinkertaista ilottelua haudan partaalla ja parasta ruumiinkulttuuria Turussa!

Supermallit on tematiikaltaan ja metodiltaan jatkoa Tommi Silvennoisen aiemmille Tehtaalla nähdyille ohjauksille Kolme sisarta ja Tuntematon sotilas sekä Linnanjuhlat, joiden taustalla vaikuttivat yhtä lailla kirjallisuusklassikot.

“Jos minulla ei olisi rakkautta, olisin vain hölisevä läski”
Harry Salmenniemi

“[…]Ehdottomasti me näemme toisemme ja kerromme iloisina ja riemuiten toisillemme kaikki mitä on tapahtunut.”
Fjodor Dostojevski

“Ja näin kuljemme läpi koko elämän, käsi kädessä!”
Fjodor Dostojevski

Esitystä on tukenut: SKR Varsinais-Suomen rahasto

”Supermallit on hyvällä tavalla häiritsevä. – – Nauran, hämmennyn ja yllätyn.”
/Turun Sanomat

”Tällä catwalkilla mennään syvälle kielentakaiseen, kielen ulos suusta työntävään, takeltelevaan, rujoon, ravisuttavaan, läähättävään, konttaavaan, kramppaavaan, kieriskelevään, ääntelehtivään olemisen tapaan. En tajunnut olleeni teoksen äärellä liki puolitoista tuntia. – – Supermalleissa ei ole penseydestä pelkoa.” /Hanna Helavuori

”Karkean kaunis Supermallit osoittaa myös, miten klassinen draama ja draaman jälkeinen esitystaide mahtuvat mainiosti samaan teokseen.” /Voima

Supermallit onnistui nyrjäyttämään arkiaivot hetkeksi eri asentoon, se nauratti, viihdytti ja mietitytti, ja sellainen esitys kannattaa ehdottomasti kokea. Hypätkää siis mukaan ihmettelemään!”
/Yökukkujan sekalaiset -blogi

”Lavastetuissa huoneissa oli hienot, keskenään ihan erilaiset fiilikset, ja nukketeatterillisiakin elementtejä siinä hauskasti hyödynnetty. Loppupuolen versoaminen ja kaikkien ruumiiden hengitys yhdessä äänen kanssa, vau. Tosi kiinnostava kokemus kaikkineen.”
/Katsojapalaute

”Erikoisteos.” /Katsojapalaute

”Tyhjentävä ja hämmentävä esitys. Sielu on ruokittu. Suosittelen, jos on helmikuussa vapaita iltoja ja kaipaat juuri tätä hämmennystä.” /Katsojapalaute

Supermallien su 12.2. esityksen jälkeen Tehtaan lämpiössä pidetään keskustelu Affektiruumis ja äänen kosketus!

Riemulla kohti polyfoniaa sukeltavan oratorion instrumenttina toimivat ihmiskehot, joten puolitoistatuntisessa keskustelussa kellumme äänien, ruumiillisuuksien ja moniaistillisten havaintojen parissa.
Millaisia yhteyksiä ja kokemuksia näyttämön affektiruumiiden ja äänien välillä syntyy? Keskustelussa pohditaan myös äänen ja kosketuksen estetiikkaa sekä sitä, miten Supermallit -esityksen äänimaailma on rakentunut.

Keskustelemassa työryhmästä äänisuunnittelija Antti-Juhani Manninen, esiintyjät Sofia Molin, Antton Kainulainen, Antti Tiensuu sekä kutsuvieraana taiteilija, säveltäjä, ja tutkijatohtori Timo S. Tuhkanen Turun Yliopiston musiikkitieteen laitokselta, sekä Wienin dieAngewantde Yliopistosta. Mukana myös Tehdas Teatterin yleisötyövastaava Maria Laitila.
Tervetuloa mukaan keskusteluun! Halutessaan voi esittää kysymyksiä, kommentteja ja havaintoja teoksesta ja keskustelun aiheista sen aikana.

Keskustelu n. 16.45 alkaen. Maksuton!

Työryhmä

Ohjaus:
Tommi Silvennoinen

Äänisuunnittelu:
Antti-Juhani Manninen

Pukusuunnittelu:
Noora Salmi

Valosuunnittelu:
Antton Kainulainen

Näyttämöllä:
Antton Kainulainen
Sofia Molin
Antti Tiensuu


Tuotanto:
Tehdas teatteri