Pieni tehtaanmyymälä

Lahjakortit

TEHDAS Teatterin lahjakortin voit ostaa vapaavalintaiselle summalle, ja se on voimassa 12 kk ostohetkestä. Lahjakorttia voi käyttää myös osissa. 

Virtuaalinäyttämöt - avaa esirippu suoraan kotisohvaltasi:

Uusi Lapsuus
Ruusu Haarla & Seidi Haarla

Ensi-ilta 18.2. klo 19 livestriiminä, tallenne katsottavissa 7.3. klo 22 saakka.

Uusi Lapsuus on kahden siskoksen yhdessä käsikirjoittama ja esittämä autofktiivinen näytelmä, jossa traumoille ja väkivallalle menetetty lapsuus yritetään löytää uudelleen. Esityksessä etsitään kadotettua minuutta, sisaruutta, rauhaa, viattomuuden ja kauneuden kokemusta, hyödyntäen eri tyylilajeja psykologisesta realismista fantasiaan, nukketeatteriin ja räp-lyriikkaan. Voiko trauman rekonstruoida? Voiko sillä leikkiä? Voiko sitä rakentaa? Voiko siitä leikistä tulla osa minua, uusi lapsuus?

Traumaattinen lapsuus, ja oikeastaan lapsuus ylipäätään on tabu. Jos lapsuudesta puhutaan, siitä on puhuttava sovinnollisesti, jonain menneenä aikana. Mitä me menetämme kun me jätämme lapsuuden taaksemme? Minne kaikki se kipu, viha ja viattomuus kätketään? Omiin lapsiin, toisiimme, kaukaisiin haaveisiin ja kauhukuviin?

Autofktio on kirjallisuutta, tai teatteria, jossa tekijä/tekijät itse esiintyvät teoksen- sa päähenkilöinä. Autofiktiossa teoksen tapahtumat perustuvat tekijöiden oman elämän tositapahtumiin, mutta eivät väitä noudattavansa niitä orjallisesti.

Yhteistuotantona KOM-Teatterin kanssa toteutettu esitys sai Helsingin-ensi-iltansa syksyllä 2020.

POIMINTOJA UUSI LAPSUUS-KRITIIKEISTÄ 2020

”Esityksessä on voimakas, veitsenterällä liikkuva tunnelataus, ja esiintyjien läsnäolo on emotionaalisesti väkevää. (…) Uusi Lapsuus herättelee rankkuudestaan huolimatta myös toivoa, jota ammennetaan ennen kaikkea siskoudesta sekä rakkaudesta. Rakkaus voi parantaa, jos antaa sille tilan ja riittävän ajan.”

  • Demokraatti 6.11.2020

”Uusi lapsuus ei kuitenkaan ole mitään traumojen ja perhetragedian toimijoiden keittiöpsykologisointia, vaan yritys löytää lapsen totuus. (…) Esityksessä on myös sovintoa. Kuten isä kauniissa kirjeessään tyttärilleen toteaa: siinä on jotain samaa kuin Beckettin näytelmässä Godot (Huomenna hän tulee). On kahden Godotia odottavan kulkurin hattu ja kenkä, niitä veivataan edestakaisin, ja jäljelle jää vain nykyhetken absurdius.”

  • HS 28.10.2020

”[D]et är urstark teater, brännande relevant, ful och vacker, som säkert hade förlorat konstnärligt på ett mer utslätande grepp. Även om tonen inte är försonande är pjäsen heller inte helt förenklande. (…) Föreställningen är ångestfylld med stundvis också dråplig. Den ger mig hög puls, gör att masken känns som en munkavle och att jag bara vill titta bort. Med andra ord just precis så mäktig som teater ska vara.”

  • HBL 30.10.2020

”[Se] on väkivahvaa teatteria, polttavan tärkeää, rumaa ja kaunista, joka olisi varmasti menettänyt taiteellisuuttaan miedommalla otteella. (…) Esitys on ahdistunut, mutta hetkittäin myös hulvaton. Se saa sykkeeni nousemaan, saa maskin tuntumaan suukapulalta ja että haluan katsoa vain pois. Toisin sanoin se on täsmälleen niin voimakasta kuin teatterin kuuluu olla.”

  • HBL 30.10.2020

”Uusi lapsuus on kuitenkin mielenkiintoisella tavalla ambivalentti. Siinä on läsnä myös toiselle altistuvan itsen ääni, joka kyseenalaistaa omaa toimintaansa. (…) Sisyfoksen myytissä Sisyfos oli tuomittu ikuisesti vierittämään kivenlohkaretta ylös vuoren harjalle, josta lohkare kerta toisensa jälkeen vyöryy alas. Uudessa lapsuudessa Ruusu toteaa itse auttavansa kivenlohkareita putoamaan niitä irti kampeamalla. Näissä monologeissa liikutaan nimenomaan tunnustuksessa, julman selvänäköisessä itsereflektiossa – niiden kautta kosketusvoima kirjallisuutena ja esityksenä kasvaa.”

  • Hanna Helavuori 12.12.2020

”En oikeastaan katsele esitystä, koen sen. Omat tunteet tekevät esityksestä ”totta”, mutta tiedän seuraavani vähintäänkin kohotettua realismia, jossa taitavasti dramatisoidut, vahvat tekstit ja ilmeikkäästi kuvallistetut kohtaukset seuraavat hyvin jaksotettuina toisiaan. (…) Seidi ja Ruusu Haarlan kehollistetussa, katsojan armoille asettuvassa esitystavassa yksityinen muuntuu yleisesti koetuksi ja huomaan miettiväni, miten he voivat tietää miltä minustakin on joskus tuntunut, siinä ihan erilaisessa perheessä.”

  • Teatteri & Tanssi 17.12.2020
Lue lisää

Rakkaudella, Agatha

Rakkaudella, Agatha on nukketeatterillisen vinksahtanut suljetun tilan murhamysteeri. Se kumartaa kunnioittavasti kohti Agatha Christien kenties kuuluisinta salapoliisiromaania “Eikä yksikään pelastunut”, joka tällä kertaa nähdään kymmenen pienen jyrsijän tulkitsemana.

Nukkeina ilmiintyvien jyrsijöiden sekä kissan nimeltä Gustafsson lisäksi murhiin sekaantuvat heidän isäntänsä: kaksi vuosikausiksi asuntoonsa ummehtunutta peräkammarin sherlokkia, jotka postimyyntimurhamysteeriä ratkaistessaan ajautuvat myös omien suljettujen oviensa äärelle.

Rakkaudella, Agatha yhdistelee omalla oudolla logiikallaan nykynukketeatterin sekä draaman keinoja. Se on pintapuoleltaan viihdyttävä, mutta sen sisuksissa piilee tarkkasilmäiselle katsojalle muutamia ihan oikeita kysymyksiä elämästä, kuolemasta ja moraalisista ongelmista.

Teoksen takana suomalaisen nykynukketeatterin kärkinimet Merja Pöyhönen, Timo Väntsi ja Antti-Juhani Manninen

“Kuuma ankanpoikanen tekee nerokasta nukketeatteria Agatha Christien murhamysteeristä.… Väntsi ja Manninen ovat yhtä vaikuttavia itsenään kuin nukkemestareina. He pelaavat yhteen koko kropallaan ja samalla antavat sielun ja persoonan karvapörhelönukeille, jotka muuttuvat kuin heidän kehojensa etiäisiksi. Kaksikko vetää kahdessa tunnissa murhamysteerin hamsterinukeilla niin huikaisevasti, että sahanpuru vain pöllyää.”  (Markus Määttänen, Aamulehti)

Esitys on taltioitu joulukuussa 2020 ja on nyt myynnissä, katsottavissa 13.1.2021-31.5.2021

Katseluoikeus – hinnat: 

10€ perus / 15€ kannatus / 20€ ”Tuen vapaata taidetta” 

Kaikki taltioinneista kertyneet myyntitulot ohjataan suoraan taiteelliselle työryhmälle.

Taltioinnin kuvaus ja leikkaus: Jussi Virkkumaa, äänitys ja miksaus: Heikki Järvi

Toteutettu yhteistyössä nukketeatteriverkosto Aura of Puppetsin kanssa.

Lue lisää
Close Menu